پای صحبت تیم ها، باشگاه ها و ورزشکاران ایرانی در هر رشته و سطحی که می نشینید از یک مشکل صحبت می کنند: اسپانسر. گرچه شرایط اقتصادی ایران دستاسپانسرها را برای ورود قدرتمند به فضای ورزش بسته اما مشکل، دقیقا این نیست.
به طور صریح، اسپانسر ورزشی و یک باشگاه نمی توانند به روش درستی برای بهره برداری از یکدیگر و تعامل دست یابند. علت این موضوع به نبود دانش مدیریت بازاریابی ورزشی و اداره شدن تیم ها و باشگاه ها به دست افراد فاقد تخصص در امور مدیریتی، بازاریابی و رسانه ای مربوط است.
به اصل مطلب برسیم. چه می شود که باشگاه ها نمی توانند اسپانسر جذب کنند و یا اسپانسر خود را حفظ می کنند؟ یک حامی مالی با چه منطقی باید در ورزش سرمایه گذاری کند و چه اقداماتی باید انجام دهد که به اندازه نیاز دیده شود؟ به این سوالات پاسخ داده ام. این، توصیه های من برای اسپانسرها و نیز باشگاه ها است. آن ها را جدی بگیرید. این مطلب را بخوانید و برای دوستان ورزشی تان نیز ارسال کنید. شاید به تیمی یا اسپانسری کمکی کند.
اسپانسری تیم های ورزشی چگونه به کسب و کار شما کمک می کند؟
پرسش بسیاری از افرادی که پیشنهاد اسپانسری یک تیم ورزشی را دریافت می کنند این است: چه سودی برای من دارد؟ در ایران ابزارهای تشویقی مالی برای اسپانسرها ضعیف است و همه به آن اذعان دارند اما این همه ماجرا نیست. مالیات و داستان های مشابه که بسیار پیچیده است را رها کنید. زمانی که اسپانسر یک تیم ورزشی می شوید برای خود اعتبار می خرید. چگونه؟ تیمی با نام برند شما در مسابقاتی حاضر است. خبرهای مربوط به مسابقات در خبرگزاری ها یا سایت های خبری درج می شود. در دنیای امروز، زمانی که مشتریان شما به دنبال اطمینان از کیفیت برند شما هستند نام برند شما را در موتورهای جستجو سرچ می کنند و زمانی که به نام برند شما بر روی یک تیم ورزشی می رسند ناخودآگاه در وجود آن ها حسی مثبت و اعتماد آفرین ایجاد می شود.
این اعتباری است که حتی یک ویزیتور خوش بیان هم نمی تواند برای شما کسب کند. به ورزش کشور و برندهایی که به دلیل حضور در عرصه ورزش آن ها را شناخته اید نگاه کنید. این، ثمره ورزش است. تحقیقات نشان می دهد اعتماد مشتریان به صاحبان کسب و کاری که در عرصه ورزش فعالیت دارند نسبت به کسانی که به طور مستقیم در رسانه های جمعی تبلیغات می کنند به مراتب بالاتر است.
افراد زیادی در ورزش کشور حضور دارند که مدتی است در زمینه ورزش هزینه می کنند، اسپانسر هستند و اقدام به تیمداری کرده اند. اغلب آن ها در مصاحبه های خود از هزینه یک طرفه برای ورزش صحبت می کنند اما اعتباری که از حضور خود در ورزش به دست آورده اند نادیده می گیرند. اگر اسپانسر هستید و از این کار رضایت ندارید، دلیل را در خودتان جستجو کنید. شما مسیری درست را انتخاب کرده اید اما راه را تا آخر نرفته اید. پس از تصمیم برای اسپانسرینگ در ورزش، شما باید پیگیر نحوه دیده شدن خود باشید و از ظرفیت رسانه ها استفاده کنید.
چگونه اسپانسر ورزشی را حفظ کنیم؟ / اشتباهات کلیدی که باشگاه ها مرتکب می شوند
موضوع دیگر اهمیت حفظ اسپانسر است. بسیاری از تیم ها یا ورزشکاران اسپانسر جذب می کنند اما پس از یک یا دو سال اسپانسر خود را از دست می دهند. علت این موضوع، ناتوانی در تامین خواسته اسپانسر است. اگر شرایط مسابقات یا رشته شما به گونه ای نیست که پخش تلویزیونی گسترده ای داشته باشد (یعنی 99 درصد تیم ها و رشته های ورزشی!) کار را رها نکنید و بخش اول را در نظر بگیرید.
باشگاه ها برای برند سازی باید از اسپانسر خود حمایت کنند. برای این منظور از رسانه ها کمک بگیرید. نامی که روی پیراهن شما درج شده باید در تصاویر دیده شود پس نیاز به عکس دارید. اگر تیم شما مدیر رسانه دارد شما گام بزرگی برای حرفه ای گری برداشته اید مشروط بر این که او توانایی انجام وظایف رسانه ای که به دیده شدن شما و اسپانسر شما کمک می کند، داشته باشد.
اگر تیم شما عکاس دارد او را با رسانه ها مرتبط کنید و بخواهید به طور مرتب تصاویر تمرین و مسابقات شما را به رسانه های هدف ارسال کند. در غیر این صورت تصمیم بگیرید که با استخدام یک عکاس و پرداخت هزینه ای نه چندان بالا، شرایط را برای تهیه تصویر و انعکاس آن فراهم کنید. فراموش نکنید که این یک سرمایه گذاری سود ده است.
در مورد انعکاس اخباری که نام حامی مالی شما در آن نهفته است خلاق و فعال باشید. هر اندازه نام تیم شما در وب سایت ها درج شود برای شما و اسپانسر شما رزومه خواهد بود.دوران نصب بنر اسپانسر در سالنی که مراسمی در آن برگزار می شود به سر آمده است.
مورد دیگر که بسیار مهم است و معمولا مورد غفلت، نحوه مذاکره است. فراموش نکنید که در مذاکره با اسپانسر همانند کسی که قصد درخواست کمک دارد رفتار نکنید. این یک معامله پایاپای است. به جای استفاده از واژه هایی در مورد کمک و حمایت از ورزش و کار خیر به فکر روش هایی برای ارائه خدمات به اسپانسرتان باشید. این یک معامله است نه درخواست کمکی با رشته های تمنا و التماس.
آیا شبکه های اجتماعی برای تبلیغ اسپانسر یک تیم کافی است؟
بیایید صادق باشیم. شبکه های اجتماعی گرچه بخشی از کارکردهای رسانه ها را به دست آورده اند و مخاطبان زیادی دارند اما نمی توانند رسانه کاملی باشند. امکانات شبکه های اجتماعی در مقایسه با رسانه های دیگر (سایت های خبری، خبرگزاری ها، رسانه های مکتوب و تصویری رسمی) محدود است، توسط اشخاصی فاقد تخصص – که معمولا علاقه یا هدفی شخصی دارند و این به معنای تخصص نیست – اداره می شوند.
امروزه اغلب باشگاه های ورزشی دارای اکانت رسمی در شبکه های اجتماعی هستند اما هرگز از رسانه مادر خود یعنی سایت رسمی غافل نشده اند. شبکه اجتماعی برای تبلیغ اسپانسر شما مناسب است اما کافی نیست. شما باید از فضای معتبرتری استفاده کنید. این فضای معتبر یا از طریق سایت رسمی باشگاه شما تامین می شود یا از طریق انعکاس مطالبی که نام حامی مالی شما در آن مطالب در وب سایت ها درج می شود.
قطعا این به معنای نفی استفاده از فضای شبکه های اجتماعی نیست بلکه بالعکس، نیاز به بهره مندی شما از شبکه های اجتماعی که مردم زیادی در طول روز آن را می بینندذ اجتناب ناپذیر است اما هرگز به آن بسنده نکنید.
آرشیو ایجاد کنید
اگر مطالبی در مورد تیم و اسپانسر شما در هر رسانه ای درج می شود آن را آرشیو و نگهداری کنید. شک نکنید که به زودی به کارتان خواهد آمد. این مطالب شامل نسخه روزنامه، مجله، پرینت خبر در یک سایت یا خبرگزاری یا آرشیوی الکترونیکی شامل لینک اخبار مربوط به شما، تیم و اسپانسرتان در فضاهای مختلف است. اگر در تلویزیون ویدئویی مرتبط با تیم شما پخش می شود آن را بیابید، ضبط کنید و در آرشیو نگهداری کنید. این اقدامات رزومه شما را می سازد.
حامد اسماعیلی
نظرات