گزارشی از وضعیت اطلاعرسانی در باشگاههای استان کرمان
باشگاههای فوتبال در استان کرمان هر اندازه که حضور پر تعدادی در لیگهای مختلف فوتبال ایران دارند، اما آنطور که باید و شاید به کیفیت حوزه اطلاع رسانی خود اهمیت نمیدهند.
گزارشی از وضعیت اطلاعرسانی در باشگاههای استان کرمان
باشگاههای فوتبال در استان کرمان هر اندازه که حضور پر تعدادی در لیگهای مختلف فوتبال ایران دارند، اما آنطور که باید و شاید به کیفیت حوزه اطلاع رسانی خود اهمیت نمیدهند.
به گزارش کرمان ساکر، بر کسی پوشیده نیست که یک رسانه خوب و فعال و البته باهوش، میتواند بخشی از مشکلات و فشارها را از روی دوش یک باشگاه بردارد. خصوصا در فوتبال که تعداد حواشی بعضا ساختگی کم نیست و تیمها در چنین شرایطی نیاز به پاسخگویی قوی و واکنشهای دندان شکن را باید برای خود ضروری بدانند. در واقع شخصیت یک باشگاه و یک تیم با اطلاع رسانی هوشمندانه بالاتر هم میرود و در نگاه عموم، حد یک باشگاه به واسطه فعالیت رسانهاش بالا و پایین میرود. پس نباید به راحتی از بحث اطلاع رسانی و رسانهای عبور کرد و بهتر است به عنوان یک رکن بسیار مهم در موفقیت، به انتخاب افراد به عنوان روابط عمومی و مدیر رسانهای دقت کرد.
اینها جزییترین تعاریفی هستند که در حوزه روابط عمومی و رسانهای وجود دارد و در اصل موضوع، ما قصد داریم به شکل فعالیت باشگاههای استان در حوزه رسانهای بپردازیم و بدانیم که چقدر باشگاهها به کیفیت رسانههای خود نگاه دقیقی دارند. نکتهای که ذوق را کور میکند، این است که برخی از باشگاههای استان با فقدان یک سایت فعال و رسمی روبرو هستند و همین موضوع به خودیِ خود نشان میدهد باشگاهها با وجود کثرت حضورشان در لیگهای فوتبال، نگاه حرفهای به چگونگی چرخش توپ گرد ندارند.
مس کرمان؛ فعال، حرفهای و بدون سکوت مقابل مسائل
حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی باشگاه مس کرمان را باید به عنوان برترین روابط عمومی در استان کرمان انتخاب کرد. سالهاست که باشگاه مس فعالیت رسانهای خود را حفظ کرده و با وجود تیمهای متعددی که زیر نظر باشگاه مس فعالیت دارند، اما کمتر پیش میآید که توجه رسانهای به آنها از بین برود. هرچند که به فراخور اهمیتی که تیم فوتبال بزرگسالان مس کرمان دارد، توجه اصلی و عمده حوزه رسانهای باشگاه به این تیم اختصاص پیدا میکند اما سایر تیمها هم مورد توجه قرار میگیرند. سایت باشگاه مس کرمان همواره فعال است و تولید محتوا را فراموش نمیکند؛ این فعالیت در فضای مجازی نیز در تلگرام و اینستاگرام وجود دارد و باشگاه مس سعی کرده همه جوره پل ارتباطی میان خود و هوادارانش را برقرار نگه دارد. هر جا نیز که لازم باشد، شاهد پاسخهای تندی هستیم و به هر حال مس اجازه نمیدهد از سوی عوامل خارجی تبدیل به سیبل حواشی شود.
گلگهر؛ نسبتا فعال به لطف صعود به لیگ برتر
باشگاه گل گهر بیشتر از فعالیت در فضای سایت در فضای مجازی و به خصوص اینستاگرام فعالیت دارد. با تولید محتواهای گرافیکی که البته پاسخی مناسب به نیازهای مخاطبان است که شناسایی این نیاز با توجه به تلفنهای همراهی که همه یک نمونه از آن را در دست دارند، کار سختی نیست. سایت باشگاه گل گهر به صورت جدی فعالیتهای روزانه ندارد اما فعالیت باشگاه گل گهر در اینستاگرام بیشتر است. البته بسیاری از اخبار گل گهر نیز پیش از آنکه در صفحه اختصاصی این باشگاه منتشر شوند، در رسانههای کشوری منتشر میشوند. نکته عجیب این است که مشخص نیست چه کسی به عنوان مدیر رسانهای تیم در لیگ برتر فعالیت میکند و بعد از جدایی بدخشان و انتقال حیدر افسری از پست مدیر رسانهای به سرپرستی، فرد جدیدی به صورت رسمی به عنوان مدیر رسانهای تیم معرفی نشد. نکته دیگر هم به عدم واکنشهای کوبنده از سوی رسانه این باشگاه به انتقادات رسانهها مربوط میشود که واکنشها فقط به مصاحبههای تکذیبی از سوی محمد جواهری ختم میشود اما به هر حال این باشگاه به عنوان یک باشگاه متمول لیگ برتری باید فعالیت را در فضای سایت و تولید محتوا گسترش بدهد.
مس رفسنجان؛ معمولی و کیفیتی که باید بالاتر برود
تیم شهر پسته در آستانه صعود به لیگ برتر قرار دارد و اگر کرونا را نادیده بگیریم، اختلاف در صدر جدول به حدی مناسب است که سرنوشت در دستان خودِ مس قرار دارد. در چنین شرایطی مهم است که این باشگاه قرار است با چه کیفیتی وارد لیگ برتر شود. کیفیت کار گل گهر در حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی بعد از صعود به لیگ برتر بالاتر رفت و این اتفاق باید از همین آخرین گامهای صعود برای مس رفسنجان هم کلید بخورد و ایده گرایی پدیدار شود. مس رفسنجان همانند مس کرمان و گل گهر دارای سایت رسمی است و گاهی فعالیتهایی هم دارد؛ اما با فعالیت اختصاصی محدود. حتی نحوه تنظیم خبر و مصاحبهها حرفهای نیست و نقصهایی وجود دارد و بهتر است از همین حالا برای لیگ برتر فکرهای بهتری داشت. فعالیت در کانال تلگرام هم انجام میشود و کسی نمیتواند به فعالیت رسانهای مس ایراد بگیرد اما از نظر کیفیت، ایراداتی وجود دارد.
آرمان گهر؛ بدون سایت رسمی و فعالیت در سایر رسانهها
آرمان گهر سیرجان به عنوان باشگاهی لیگ یکی سایت رسمی ندارد و این یک ضعف مشهود در حوزه اطلاع رسانی به شمار میرود. فعالیت رسانهای این باشگاه در اینستاگرام انجام میشود و روی کانالهای سیرجانی هم برخی اخبار ارسال و منتشر میشوند؛ همچنین در رسانههای فعال کشوری که اخبار و مسائل مربوط به لیگ یک را تحت پوشش قرار میدهند. راه اندازی یک سایت برای آرمان گهر در شرایطی که سودای حرفهای گری در ذهن این باشگاه وجود داشته باشد، الزامی است. همچنین کیفیت کار هم بهتر است که رشد کند.
مس شهربابک؛ سایتی که از دسترس خارج شده!
مس شهربابک تا همین مدتی پیش ابزار لازمی که باید در اختیار روابط عمومی قرار بگیرد را داشت. مثل سایت، اپلیکیشین خصوصی. اگرچه از این ابزار خوب، استفاده آنچنانی نمیشد و مس شهربابک در حوزه اطلاع رسانی فعالیت چشمگیری نداشت. حالا اما سایت رسمی این باشگاه در دسترس نیست! عمده اخبار برای رسانههای فعال در لیگ دو ارسال میشوند و کیفیت کار هم چندان مطلوب نیست. در حوزه پاسخگویی مثل همین خرید امتیاز سال گذشته که کلی انتقاد به همراه داشت، هیچ واکنشی از سوی این باشگاه مشاهده نشد!
شهرداری بم؛ رسانههای محلی و کشوری جایگزین سایتی که وجود ندارد
سایتی متعلق به شهرداری بم وجود ندارد. سایتی که مرکز اطلاع رسانی دو تیم آقایان و بانوان باشد. چندی پیش مرضیه جعفری در برنامه "رو در رو" حاضر شد و اعلام کرد حتی فعالیتهای مربوط به رسانه تیم بانوان را هم خودش انجام میدهد! با این حال در حوزه آقایان فعالیت رسانهای نسبتا خوبی را شاهد هستیم اما فقدان یک سایت رسمی حسابی در ذوق میزند. اخبار مربوط به شهرداری بم در رسانههای مربوط به لیگ دو ارسال میشوند و البته شاهد گزارش و آپلود شدن خلاصه بازیهای خانگی در فضای مجازی نیز هستیم که این مورد تقریبا وجه تمایز شهرداری بم است. هرچند که کیفیت کار باید افزایش پیدا کند. رسانههای محلی هم تا حد زیادی اخبار مربوط به تیم شرق استان را پوشش میدهند اما خیلی شاهد واکنش به حواشی نیستیم.
نظرات